google-site-verification=SO8o_ryRZ6ZApHp9w9lFKUxibjH7cWcxPFHb--FJ3Eg UA-230009156-1 وظائف المستقبل (الوطنية نيوز )
recent
عاجل
الصفحة الرئيسية

وظائف المستقبل (الوطنية نيوز )

كتبه: مدحت ماهر

= وزارة التعليم هتعمل حاجة جديدة  هتعمل منهج جديد اسمه "وظائف المستقبل"، وهيدرسه طلبة المرحلة الإعدادية.

 المنهج ده عبارة عن إيه؟.. باختصار شديد المنهج ده بيقول للطالب إن وظائف المستقبل كذا وكذا وكذا.. وبيقوله إن الوظائف اللي موجودة حاليا هتنقرض بمرور الوقت، ودي بقى الوظائف اللي هتكون موجودة وقت انت ما تتخرج، وبدل ما تبقى عاطل عن العمل، اختار لك تخصص يؤهلك لإحدى وظائف المستقبل دي.. المنهج بيقول للطالب شوف انت بتحلم تشتغل إيه من الوظائف دي، ومطلوب منك يبقى عندك مهارات كذا وكذا علشان تشتغل في الوظيفة المستقبلية دي.

= طبعا أغلبنا، وربما كلنا، مش عارفين المستقبل هتبقى الوظائف فيه شكلها إيها، وإيه طبيعتها ونوعها، وإيه المطلوب من كل طالب علشان يوصل لها.. وده اللي المنهج الجديد هيعمله.

= المنهج الجديد هيشرح للطالب كل وظيفة مستقبلية ومزاياها والتخصص التعليمي اللي الطالب المفروض يدخله علشان يوصل لها، بدل ما يتعلم بالصدفة ومايكونش له هدف هو وأسرته ويلاقي نفسه في الآخر خريج عاطل عن العمل.. باختصار هتقوله دي الوظيفة اللي هتبقى موجودة بعد ٥ سنين أو عشر سنين.. ركز في كذا من دي الوقت علشان توصل لها لأن الوظائف التقليدية هتختفي.

= كل الدراسات الدولية بتقول إنه خلال ٥ سنين هتكون ٣٥٪؜ من الوظائف الحالية هتنقرض، وخلال ١٠ سنين هتنقرض ٤٥٪؜ من الوظائف، وبالتالي لازم الطالب يعرف إيه هي الوظائف البديلة اللي محتاجها المستقبل.

= بعيدا عن أي شيء، الفكرة دي محترمة جدا 👏
author-img

الادارة العامة

تعليقات
    ليست هناك تعليقات

      الاسمبريد إلكترونيرسالة

      إعلام الدفاع الوطني المصري

      اعلام الدفاع الوطني - اعلام سياسي - ثقافي - اجتماعي - اقتصادي-فن ومشاهير